Thema: LEKKER VRIJ! Doen wat je zelf wilt.

Van maandag 1 oktober tot en met zaterdag 6 oktober 2018 is het de Week van de Toegankelijkheid. Tijdens deze week worden diverse activiteiten georganiseerd door Stichting Spoenk en Stichting Platform Gehandicapten Chronisch Zieken (PGCZ), in samenwerking met Zorgbelang Gelderland | Utrecht en de Leefbaarheidsalliantie.

Dinsdag 2 oktober: informatie over toegankelijke vrijetijdsbesteding

Locatie: wijkcentrum Waterkracht, Ruys de Beerenbrouckstraat 106, 7204 MN Zutphen

Tijd:10.00 – 12.00 uur

Iedereen is van harte welkom om in gesprek te gaan met Stichting PGCZ en Stichting Spoenk over vrijetijdsbesteding voor mensen met een beperking. Medewerkers van Zorgbelang Gelderland | Utrecht en de Leefbaarheidsalliantie zijn aanwezig en u kunt met hen kennismaken via de VN-receptenkaarten.
Vandaag is de feestelijke start van het wekelijkse inloopspreekuur van PGCZ en Wehelpen.nl. Hier kunt u terecht met vragen over de Wmo, Mijnwoningopmaat, Wehelpen.nl/Zutphen, Scootmobielactiviteiten, toegankelijkheid, vertrouwenspersoon en cliëntenondersteuning.

De volgende inloopspreekuren vinden plaats op elke dinsdagmorgen van 10.00 tot 12.00 uur in de Balie in Zutphen.

Heb je een vraag over vrijetijdsbesteding voor je zoon of dochter of voor een leerling in de regio Zutphen? Ben je benieuwd wat Stichting Spoenk doet op het gebied van vrijetijdsbesteding voor kinderen en jong volwassenen met een beperking? Zijn jullie onze toekomstige samenwerkingspartner of lijkt het je leuk om ons team van 40 enthousiaste vrijwilligers te komen versterken?

Woensdag 3 oktober:

Tijd:vanaf 15.00 uur

Stichting PGCZ is aanwezig met de ScoZu groep. Dit is een groep scootmobielers die maandelijkse toertochten maakt. Een goede gelegenheid om kennis te maken met deze groep en al je vragen aan hen te stellen.

Er is ook aandacht voor de toegankelijkheid van de Tichelbeeksewaard. Hier kunnen nu dankzij de inzet van Stichting PGCZ ook mensen met een handicap recreëren.

Zaterdag 6 oktober: Grenzeloos zwemmen in Zutphen!

Locatie: Therapiebad Sutfene, De Lunette, Coehornsingel 3 in Zutphen

Tijd:10.45 – 12.00 uur

Inloop bij Zwemschool Zutphen. Ouders, kinderen, buurtsportcoaches en andere belangstellenden kunnen tussen 10.45 en 12.00 uur meekijken naar een les van de Specials groep. Medewerkers van de zwemschool en Stichting Spoenk leggen graag alle mogelijkheden uit voor zwemmen met een beperking voor kinderen en jongeren in Zutphen.

Zaterdag 27 oktober: Arrangement gezinszwemmen

Locatie: Rhienderoord Zwem & Sportplezier in Brummen.

Tijd:14.15 tot 16.15 uur

Het Arrangement gezinszwemmen is speciaal bedoeld voor kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking, hun ouders, broers, zussen, opa’s, oma’s of vriendjes. Het zwembad is deze middag speciaal gereserveerd voor families met een zorgintensief kind/jong volwassene. Aanmelden kan door een mail te sturen naar info@stichtingspoenk.nl

6 x uitreiking Kers op de Taart

Tijdens de Week van de Toegankelijkheid wordt in Zutphen elke dag een ‘Kers op de taart’ uitgereikt. Stichting Spoenk reikt 3 taarten uit aan bedrijven/organisaties die het mogelijk maken dat ook kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking of chronische ziekte kunnen genieten van spel, sport en muziekactiviteiten in hun eigen buurt!.

Stichting Platform Gehandicapten Chronisch Zieken biedt 3 taarten aan bij organisaties en personen die zich inzetten om mensen met een beperking op een gelijkwaardige manier te laten deelnemen aan alle vormen van recreatie.

Wie wij zijn?

Stichting Platform Gehandicapten Chronisch Zieken (PGCZ)
Het PGCZ behartigt de belangen van gehandicapten, chronisch zieken, oudere en kwetsbare burgers in de gemeente Zutphen.

www.platformgcz.com, info@platformgcz.com

Stichting Spoenk

Stichting Spoenk maakt lokale clubs en verenigingen enthousiast zodat ook kinderen met een (ernstige meervoudige) beperking mee kunnen doen aan activiteiten in hun eigen buurt.

www.stichtingspoenk.nl
info@stichtingspoenk.nl

Zorgbelang Gelderland | Utrecht

Zorgbelang behartigt de belangen van gebruikers van zorg en welzijn, geeft informatie en biedt onafhankelijke klachtopvang.

Leefbaarheidsalliantie Gelderland

De Leefbaarheidsalliantie Gelderland bestaat uit vier door de provincie gesubsidieerde samenwerkende organisaties: Vereniging Dorpshuizen en Kleine Kernen Gelderland, Plattelands Jongeren Gelderland, Spectrum - partner met elan en Zorgbelang Gelderland.